- ICT Media: IDG.bg, PC World, Computerworld, CIO, CFO, Networkworld, Кариерна зона, Събития
- Бизнес: Капитал, Кариери, Регал, Градът.bg, Одит
- Новини: Дневник, Европа
- Развлечение: Бакхус
- In English: Bulgarian ICT Watch
Стягане в гърдите, главоболие, дезориентация, позиви за повръщане …това са симптоми на един куп неразположения със страшно звучащи латински наименования, а също и на незаразната и не особено страшна, но за сметка на това доста често срещана и изключително неприятна морска болест … която, оказва се, можем да прихванем, дори без да мърдаме от удобството на иначе неподвижното си любимо кресло – ако се отдадем непредпазливо на така модерните напоследък VR забавления.
Естеството на проблема
Независимо от всички усилия на Oculus, Sony и Samsung устройствата за виртуална реалност продължават да предизвикват подобни усещания у голям брой хора. В началото на миналия месец например много потребители на току що излязлата PlayStation VR били крайно разочаровани от невъзможността да използват пълноценно скъпия хедсет поради постоянни пристъпи на прилошаване …
Прочетете още: PS VR: игрите, предпазни мерки и социални компоненти
Как изглежда прилошаването? ... никой не го може по-добре от Джим Кери ...
Разбира се, това не е чак толкова изненадващо, нито пък е непознато историческо явление – т.нар. кибер-болест в миналото е била свързвана и с други технологични устройства. Социалният и икономическият ефекти в случая обаче могат да бъдат лесно подценени, защото в края на краищата не става въпрос само за невъзможността на група ентусиасти да се забавляват до забрава. На практика проблемът е доста по-глобален и по-сериозен поради поне две причини. Първо, заради неконтролируемите пристъпи на “кинетоза” не е възможно да се използва потенциалът на VR комплектите при лечението на посттравматичен стрес (ПТСР) и да се оказва медицинска терапия на хората, които са изгубили крайник или са преживели инсулт. Второ, скорошни изследвания показват, че заради кибер-неразположения извън борда на виртуалната реалност може да се окаже …по-голямата част от нежния пол!
Но как все пак VR съдържанието може да предизвика прилошаване? Вгледайте се внимателно в тази картинка и ще разберете ...
Общоизвестен факт е, че жените са доста по-податливи на морската болест в сравнение с мъжете. Нежният пол често “увяхва” в коли, самолети и на кораби, а сега, по всичко личи, и във виртуалната реалност. След използване на VR-системи много потребители действително усещат неразположение, потвърждава в интервю професорът по кинезиология Томас Стофриген (Thomas Stoffregen) от университета на Минесота. И според специалиста, сред “късметлиите” като правило са най-вече хората с не толкова масивни тела и ниско разположен център на тежестта. Т.е. жените.
До такъв извод Стофриген е стигнал, след като е обобщил резултатите от собствени статистически изследвания, проведени с помощта на Oculus Rift и междувременно потвърдени и от проучвания на други учени.
Продължава на следващата страница