- ICT Media: IDG.bg, PC World, Computerworld, CIO, CFO, Networkworld, Кариерна зона, Събития
- Бизнес: Капитал, Кариери, Регал, Градът.bg, Одит
- Новини: Дневник, Европа
- Развлечение: Бакхус
- In English: Bulgarian ICT Watch
Мариян Славов
Сигурно ще се изненадате, особено с оглед на заглавието, но в редакцията на PCWorld България сме големи фенове на конзолния гейминг. Моята първа конзола беше култовата Atari 2600, а през годините пред телевизора са намирали място Nintendo, Sega Mega Drive 2, Playstation, Dreamcast, PS3, PS4 Pro - схващате картинката. Въпреки тази любов обаче, трябва да призная, че времената се менят и причините да изберете конзола пред геймърско PC намаляват като белени семки преди футболен мач.
В момента PC геймингът е изключително достъпен - както от ценова гледна точка, така и като заглавия - и тук дори не отчитаме нелицензираните заглавия като фактор. Ето и малко по-детайлно разгледани всички причини да смятаме, че PC геймингът е по-добрият начин да се забавлявате през оставащата 2017-а и идните години.
Липса на ексклузивни заглавия за конзоли
След като свърша с написването на тази статия, мога да отскоча виртуално до Steam, да си сваля Street Fighter V или Gears of War 4, Forza Motorsport 7, Rise of the Tomb Raider, Axiom Verge, Talos Principle, Killing Floor 2, Darkest Dungeon, No Man’s Sky, Downwell, SOMA, Everybody’s Gone to the Rapture, Transistor, Grow Home, Hotline Miami 2, N++, Volume или още стотици. Дори дълги конзолни серии като Final Fantasy вече преминаха към мултиплатформен режим.
Макар че много от тези игри и до днес се маркетират като Console Exclusive, това единствено означава, че даденото заглавие ще излезе за Xbox и PC или за Playstation и PC. Сякаш конзолните играчи възприемат PC като демилитаризирана зона. Това обаче ще им изиграе лоша шега, главно защото екзклузивни заглави за PC все още има и най-вероятно ще продължава да има - причината е в периферията.
Цена
От години цената на конзолите е една от ключовите причини тези платформи да бъдат предпочитани пред геймърска PC система. Обикновено аргументът е "една PC система струва повече от 2000 лева, докато конзолите са 500-600". На пръв поглед е така, но не съвсем. Първо, за да се наслаждавате на добър конзолен гейминг, ви трябва голям и хубав телевизор. Можем да поспорим, но малко хора играят на PS4, включен към 21-инчов HDMI монитор например. Говорим за 300-400 лева за монитор срещу 1000+ за телевизор. Да, телевизорът има и други функции, но това е валидно и за компютъра.
Втората точка тук е пряко свързана с първата и можете дори да ми се ядосате, но все пак ще я напиша. Разстояние до телевизора/монитора. Тази мерна единица е по-важна, отколкото изглежда на пръв поглед. Има причина PC геймърите да гонят 144-херцови монитори с FreeSync или G Sync, 4K разделителна способност и 60 кадъра за секунда. Когато дисплеят е на две педи от очите, всичко това е изключително важно. Когато стоите на 2 метра от 50-инчов телевизор - не толкова. Да, размерите са различни, но не непременно пропорционално. Което е и причина повечето конзоли да се ограничават с 1080p резолюция и 30 кадъра за секунда и това да е напълно задоволително.
Ако решите да "съберете" геймърско PC с подобни изисквания - Full HD резолюция и 30 fps минимум, то ще дойде на цена, много близка до тази на конзолите. Тук мога да изпадна в колосални подробности защо вече архитектурата на конзолите и PC е много по-сходна, отколкото беше преди години и как това ще унищожи конзолите, но няма смисъл от такова разточителство. Казано накратко - издателите искат игрите им да излизат на всички възможни платформи, разработчиците работя по-лесно, когато тези платформи са сходни и т.н. Това води до конзоли с PC хардуер, който е по-добре оптимизиран, но не е специално разработен по подобие на Emotion Engine в PS2 или Cell процесорът в Playstation 3.
Периферия или опции за контрол
Който се е опитвал да играе Borderlands 2 с джойстик ще ме разбере. Подобен порт е напълно безсмислен. Да, мишки и клавиатури за конзоли съществуват, но опциите за контрол на играта винаги ще са ограничени от механиката на конзолния гейминг. А именно - на дивана с крака на масата и джойстик в ръка.
Оттук насетне повечето шутъри автоматично си остават PC ексклузивни, повечето RTS игри също. И докато един джойстик би изглеждал напълно на място до клавиатурата и мишката пред PC монитора, клавиатура и мишка биха били доста странна гледка на холната маса пред телевизора. Периферията води към още един фактор:
Възможност за ъпгрейд
Да, конзолите имат доста дълъг живот - 8-10 години преди да бъдат пенсионирани, докато по субективни оценки на PC геймърите, повечето техни системи са актуални около 5 години. Въпреки това, възможността с минимална инвестиция да вдъхнете още 5 години живот в остарялата конфигурация, липсва при конзолите. Когато една конзола умре, тя си заминава завинаги, което значи, че разработчиците вече не правят игри за нея, няма поддръжка и изобщо - опциите са ретро гейминг или в музея.
При PC можем да забучим нова видеокарта за 200 долара, още две плочки RAM и сме готови за още няколко години. Дали дадена игра ще тръгне на PC зависи единствено от конфигурацията, не от модел, марка, версия - както е при конзолите. С малко еквилибристика, можете да играете последните игри на компютър с много малка финансова инвестиция. Говорейки за това се сещам един огромен недостатък на конзолите, който ме вбесява дори днес:
Обратна съвместимост
По някаква причина конзолните играчи решиха, че обратната съвместимост е нещо лошо. Това се случи малко след пускането на Playstation 3 в продажба. Първите бройки имаха хардуерна емулация на игри за PS2 и PS, но много скоро Sony изоставиха това и пуснаха "обновени" модели, в които първо присъстваше само софтуерна емулация, а после дори тя липсваше. Дали продажбите на конзоли от предходните генерации са паднали толкова, че да уплашат Sony, не е ясно. Ясното е, че трябва да имам 4 различни конзолни машини, за да играя любимите си игри, което е леко дразнещо.