- ICT Media: IDG.bg, PC World, Computerworld, CIO, CFO, Networkworld, Кариерна зона, Събития
- Бизнес: Капитал, Кариери, Регал, Градът.bg, Одит
- Новини: Дневник, Европа
- Развлечение: Бакхус
- In English: Bulgarian ICT Watch
На събитието, посветено на електрическите камиони Tesla Semi, Илон Мъск представи и още едно малко бижу - Tesla Roadster, който веднага причини брожение сред технологичните фенове. Причина за това бяха невероятните цифри, които мъск цитира за производителността на колата, които предизвикваха скептицизъм, меко казано.
Ускорение от 0-100 км/ч за 1,9 секунди звучи не особено реално, като се има предвид, че хиперколата Bugatti Veyron ускорява за 2,5 секунди със своите 1001 конски сили. Пробегът от 1000 км с едно зареждане също изглежда доста съмнителен - все пак големият проблем на електромобилите е именно обхвата и батериите. Колегите от Jalopnik са потърсили експертното мнение на индийски специалист по батериите и ето какво казва той за твърденията на Мъск. Венкат Вишванатан е асистент-професор в Университета Карнеги Мелън и се занимава с иновативни разработки в областта на батериите.
Ускорение
В момента няма кола в масово производство, която да достига от 0-100 км/ч за под 2 секунди. Собственият модел на Tesla - Model S го прави за 2,4 секунди, а половин секунда подобрение е огромна стъпка, когато времената са толкова съкратени. Рали автомобилите обаче могат да постигнат това ускорение, благодарение на няколко компонента - ниско тегло, спортни диференциали и турбодвигатели с мощност 600 конски сили.
Tesla Roadster ще използва тези трикове - Мъск каза, че електродвигатели ще задвижват и четирите колела, което с малко хитър софтуер ще може да разпредели достатъчно добре мощността, за да се ускори колата максимално бързо. Що се отнася до мощност - 200 kWh са предостатъчни, за да бият малките двулитрови турбодвигатели на рали автомобилите. Поради всички тези фактори Вишван смята, че ускорение от 0-100 км/ч за 1,9 секунди е постижимо за Tesla Roadster.
Въпреки че теглото на 200 kWh батерии е около 800 кг, с модерни леки композитни материали, Roadster най-вероятно би могъл да остане под 2 тона, колкото тежи например Nissan GT-R. Японският спортен седан постига 100 км/ч за 2,7 секунди с конвенционален двигател с вътрешно горене и около 500 конски сили. Според изчисленията на Вишванатан, 200 kWh батерии се равняват на около 780 конски сили, а при електродвигателите мощността е налична през цялото време. Ето защо ускорението и максималната скорост на Roadster, цитирани от Мъск, макар да изглеждат невероятни, са напълно реалистични.
Пробег
На въпроса дали Roadster ще може да направи 1000 км с едно зареждане, Вишванатан отговаря "определено... 200 kWh пакет от батерии може безпроблемно да направи 1000 км". Разбира се, той признава, че когато говорим за пробег, има много други фактори - аеродинамика, брой пасажери, стил на шофиране и пр. Ако Roadster има подобен на Tesla Model S аеродинамичен коефициент на челно съпротивление, Вишванатан смята, че 1000 км са вързани в кърпа.
Какво излиза?
Оказва се, че Tesla Roadster наистина ще бъде сензацията, която Мъск предрече. Астрономическите на пръв поглед цифри са напълно постижими, казва науката. Сега въпросът е дали достатъчно заможни хора ще решат да подкрепят Мъск и да вложат 250 000 долара в бъдещето на спортните кабриолети. Съдейки по предварителните поръчки (всички 1000 бройки, произведени предварително като Founders Edition, са запазени) има голяма вероятност това да е поредният удар по двигателите с вътрешно горене. Бъдещето е електрическо.