“ози сайт използва бисквитки (cookies). јко желаете можете да научите повече тук. –азбрах

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 531

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 534

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 537

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 540

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 544

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 548

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 552

Deprecated: Function split() is deprecated in /var/www/sites/asen/pcw/procedures/class.Add.php on line 367

Editorial: »мат ли бъдеще електромобилите Ц част 2

27 ноември 2017
5877 прочитани€
15 одобрени€
0 неодобрени€

≈тикети

ѕреди повече от три години написах първата верси€ на тази стати€, като втора не беше планирана. ѕризнавам обаче, че подцених темповете на прогрес и развитие на технологиите и само 36 месеца по-късно нещата сто€т малко по-различно, това е и причината за нови€ материал. ¬ърху принципите на действие на електромобилите срещу колите с двигатели с вътрешно горене н€ма да се спирам отново, в първата стати€ има доста по темата.  акво се промени?

ѕолитика на виновните

—игурно помните скандала, наречен удобно „ƒизелгейт“ от колегите – монтирането на устройства от Volkswagen, които заблуждават тестовете за вредни емисии при дизеловите модели на компани€та. ќсвен огромните санкции, лоши€ имидж и черен пр, който си докараха германците, ц€лата случка имаше много повратна рол€ за ц€лата автомобилна индустри€. ќстав€ме настрана факта, че и други марки от VAG са ползвали подобни техники за заобикал€не на регулациите. –езултатът беше тотално посипване с пепел на метафоричните дизелови глави и обръщане към електромобилите.

¬ината и действи€та на германците напомн€т на срама след ¬тората световна война и н€ма да се извин€вам за сравнението. ћного скоро след утихването на скандала се по€ви информаци€, че √ермани€ иска да забрани двигателите с вътрешно горене от 2030-а година. —лед това VW изл€зоха със смелата мечта да имат модел с пробег поне 300 мили и 15 минути пълно зареждане. ¬сичко това, след като компани€та пусна E-Golf верси€та – повече за демонстраци€ на посоката, отколкото като реален автомобил – 84 мили с едно зареждане са малко дори за градска кола, да не говорим че пълненето на батериите от нормален контакт отнема 7-8 часа. «а да бъде из€влението достатъчно силно, VW нал€ 300 милиона в изграждането на 450 станции за зареждане на електромобили.

«а съжаление или радост автомобилната индустри€ е сери€ от скачени съдове и много скоро останалите играчи започнаха да взимат пример. Volvo също об€виха пром€на в политиката и новоотрита любов към електромобилите (технологи€ на повече от 100 години, но все пак – по-добре да се сетиш късно, отколкото никога, нали?). ѕърви€т изц€ло електрически модел на шведско-китайската компани€ тр€бва да се по€ви на пазара до 2019-а година. Toyota, ко€то се счита за пионер в хибридите със сво€ Prius, също направи р€зък завой. ¬одородните коли, които б€ха много силно звено и по които се работеше усилено през последните години, б€ха напълно зар€зани в полза на по-конвенционалните електромобили.

‘акторът »лон ћъск

Ќ€ма как да пиша материал за електрически автомобили и да не спомена »лон ћъск. ƒори не заради скорошната премиера на дългоочаквани€ Tesla Model 3 – по-достъпни€т електромобил, който тр€бва да запознае средностатистически€ червеноврат ƒжо с технологиите на бъдещето (които са на повече от 100 години като дизайн, но все пак). ¬същност, след като отвар€м тази скоба за втори път, ще ви подле€ още малко информаци€ за обща култура. ѕървите електростатични двигатели са дело на монаси през далечната 1740-а, а електромоторът, какъвто го познаваме, се по€в€ва в пълен бл€сък 1828-а, след като унгарски физик, чието име едва ли ще запомните, демонстрира система с ротор, статор и комутатор. ќбратно на »лон и Tesla.

Ќе знам дали ћъск е луд, гений или както се случва обикновено – и двете. «нам само, че ако хората стъп€т на ћарс докато съм жив, ако пътуването в подземни вакуумни тунели стане реалност, ако по улиците има коли, които се движат с електричество (добито от соларни или в€търни ферми), аз лично ще бъда много доволен журналист пък и човек. ‘актите около Tesla са малко противоречиви, но истината е, че компани€та все още работи на загуба (вече повече от 14 години) с надеждата да обърне статуквото. ƒалеч съм от мисълта, че ћъск прави това алтруистично и безкористно – така не се става милиардер. Ѕезпорно след 5 или 10 години, когато вълната се обърне, както казват англичаните, Tesla ще започне да печели масивно и всичко ще си дойде на м€стото. Ќо въпреки това, се изисква кураж и топки, за да се движи технологични€т прогрес по този начин.

”спехът на Tesla Model S (комерсиален, а не финансов) също има немалка рол€ в отвар€нето на света към електромобилите. Ќ€ма как подобни инвестиции – от рода на милиарди долари – да останат незабел€зани. ¬се още обаче има една друга клика, ко€то е мощна, по-мощна от вс€кога. ѕоследната новина, ко€то взриви автомобилни€ св€т беше представ€нето на нови€ Tesla Roadster - с неверо€тното ускорение от 1,9 от 0 до 100 км/ч и пробег от 1000 км с едно зареждане. ѕо€виха се съмнени€ в тези цифри, но индийски физик об€сни, че те са напълно реални.

 акво ще правим с шейховете?

ƒобре, да свалим малко градуса на драматизъм – петролните магнати отдавна не са това, което б€ха. ј именно – пораснали деца, които набиват всичко изкарано от кладенците в позлатени Ћамборгинита и хайвер от лет€щи риби (такива има, но не знам дали дават €дим хайвер – схващате метафората). ƒа вземем например ƒубай – градът се стреми да влезе в 22 век преждевременно – пожарникари с джетпакове, роботизирани полицейски участъци, 3D отпечатани сгради, едноместни дрони-таксита, план за град на ћарс! –азбира се, в гол€ма степен тези начинани€ все още са финансирани от петролни€ бизнес, но не се заблуждавайте – шейховете усещат накъде духа в€търа. јко се поразровите в търговските регистри по света или еквивалента им, ще откриете, че зад много компании сто€т јбдул бин –ашид или подобни хубавци – включително компании, които се занимават с производство на батерии за електромобили или дори самите коли.

“ова идва да покаже, че искаме или не, преходът ще се случи и то по-бързо, отколкото сме очаквали. »зглежда старите метални кутии, в които течно гориво се възпламен€ва в контролирани експлозии, са на път да останат в музеите. ўе ми липсва ли шумът на форсиран двигател с вътрешно горене? —м€ната на предавки, звукът от изпускателната система? “ова е предмет на друг материал.

ћари€н —лавов

15 одобрени€
0 неодобрени€
ќще от рубрика "Lifestyle"
 ќћ≈Ќ“ј–» ќ“  
“р€бва да сте регистриран потребител, за да коментирате стати€та
"Editorial: »мат ли бъдеще електромобилите Ц част 2"



    

абонамент за бюлетина