“ози сайт използва бисквитки (cookies). јко желаете можете да научите повече тук. –азбрах

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 531

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 534

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 537

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 540

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 544

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 548

Deprecated: Function eregi_replace() is deprecated in /var/www/sites/asen/COMMON/procedures/class.FunctionsCommon.php on line 552

Deprecated: Function split() is deprecated in /var/www/sites/asen/pcw/procedures/class.Add.php on line 367

»два ли кра€т на мишката и клавиатурата?

 омпани€та CTRL-Labs разработват гривна, ко€то засича невралните сигнали на човешкото т€ло

18 април 2018
4154 прочитани€
3 одобрени€
0 неодобрени€

ќт най-ранните дни на перфокартите, взаимодействието на хората с компютрите никога не е било особено лесно. Ќезависимо дали става въпрос за клавиатура и мишка, джойстик или контролер, превръщането на човешките мисли в компютърни действи€ изисква многобройни, неинтуитивни процеси. Ќо докато не започнем да вграждаме USB портове в мозъка си и директно да предаваме на компютърните станции мислите си чрез т€х, ще тр€бва да се задоволим с разработката на CTRL-Labs – гривна, ко€то засича невралните сигнали на човешкото т€ло.



" огато мозъкът ви иска да постигне нещо в тези виртуални пространства, изпраща сигнал към мускулите, които тр€бва да премест€т ръката ви, ко€то пък от сво€ страна да даде команда на устройството и то да извърши първоначално замисленото от вас", об€сн€ва ћайк јстлофи, ръководител на интерактивните опити на CTRL-Labs, пред Engadged и добав€: "¬ този ред на мисли, ние см€таме, че можем да извадим от уравнението не само мишката и клавиатурата, но отчасти и самата ръка на потребител€".

ѕрочетете още: »зкуствени€т интелект на Google ще ни позволи да си говорим с книги

¬се още неназованото устройство по същество представл€ва електромиографична гривна. ““€ усеща промените в електрически€ потенциал на мускулите на ръката на потребител€, изпращани от моторните му неврони, и импулсите, които ще притегл€т сухожили€та, свързани с пръстите на ръката”, казва јстолфи. —лед това тази информаци€ се връща обратно в алгоритъм за машинно обучение, който позвол€ва на системата да реконструира действи€та на ръката, независимо дали става дума за писане, прокарване на пръст или н€какъв жест.

»змерването на електрическите импулси през ръката ви, а не през скалпа, както се прави при традиционните електроенцефалограми, помага да се увеличи точността на сигнала. " огато сложите електроди върху главата, вие получавате всички електрически сигнали, които мозъкът ви разрпраща.  огато слизате по-надолу в област като ръката, т€лото ви вече е филтрирало всички излишни сигнали. “оест, сигналите, които се движат през ръката ви, са тези, които означават умишлено действие", об€сн€ва още јстолфи и обръща внимание , че по този начин всъщност се получава много по-чист сигнал, който по-лесно може да се обработи за целите на CTRL-Labs.

 олкото е по-чист сигналът, толкова повече улесн€ва системата при интерпретаци€ на намерени€та на потребител€, което на свой ред помага да се намали кривата на обучение, необходимо за използването ѝ. “ћожете да научите как да € използвате за 30 секунди, максимум минута”, казва јстолфи. “ой дава пример с виртуалната реалност.

ѕовечето налични VR системи все още разчитат на ръчни контролери за репликаци€ на ръцете на потребител€ във виртуалното пространство. Ќещо повече, тези контролери предлагат само между 3 и 6 степени на свобода на движение, в сравнение с 48 на човешката ръка”, об€сн€ва още јстолфи.

÷елта на CTRL-Labs е да създадат инструмент, който да е интуитивен, лесен за употреба и без нужда от особени обучени€ на потребителите, които, според јстолфи, могат да използват разработката като генерализиран модел.

»де€та на компани€та е гривната да позвол€ва на потребителите да използват ръцете си и като контролери в игра. "»маме възможността да позволим на потребител€ действително да персонализира сигнала, който изпраща към устройството. Ќие наричаме тази технологи€ адаптивно обучение. »де€та е, че, независимо какви жестове прави потребител€т, устройството ще се научи да ги използва, за да контролира определени дейности вътре в играта", коментира јстолфи.

≈дна от най-ранните демонстрации на CTRL-Labs например използва ръцете на потребител за прицелване и стрелба с цифрови проекции във виртуална цел. “»зборът е изц€ло ваш с какво точно движение на ръката ще генерирате тези действи€. јко сте последователни, тогава системата ще научи кое движение какво означава. ѕотребител€т може да програмира вс€ко движение или жест, който отговар€ на неговите нужди и възможности”, обръща внимание експертът от CTRL-Labs.




“акава система може да се окаже истински дар за потребителите с проблеми в мобилността или двигателните функции, тъй като, след като алгоритъмът научи кои мускулни сигнали какви екранни действи€ означават, н€ма нужда те да държат контролер или дори да прав€т кой знае какви жестове. ѕо време на демонстраци€ за изданието Wired през 2017 г. специалист от екипа представ€ функционалност за писане на виртуална клавиатура, докато едва движи пръстите си, и играe на Asteroids, без дори да постав€ дланите си на бюрото, на коeто е позициониран компютърът.

"“ъй като ние всъщност работим с мускулните сигнали, а не с прослед€ването на действителното движение на пръстите, спокойно можете да се абстрахирате от действителната нужда от движение", об€сн€ва тогава той и добав€, че, в зависимост от това как е тренирана програмата, т€ може да се научи да реагира както на съвсем малко мускулно сътресение, така и на първоначалното трепане на двигателни€ неврон, без в действителност това да води до физическо движение на пръста.

“ази система би могла да получи широко поле на употреба, но засега компани€та се фокусира върху три специфични приложени€ на гривната – за VR-игри, навигаци€ в 3D среди (като AutoCAD или Autodesk модели) и роботика. «а съжаление, компани€та все още не е определила официална дата, на ко€то ще пусне в продажба сво€та разработка, въпреки че се над€ва това да се случи в рамките на следващата година.

—м€таме, че това има потенциала да се превърне в доминиращ начин, по който взаимодействаме с компютрите в бъдеще. “ова ще бъде толкова гол€м скок в комуникаци€та между човек и машина, че на хората в крайна сметка н€ма да им се налага въобще да се учат да пишат", см€та ћайк јстолфи.

«асега обаче продължавайте да се учите да пишете, защото току виж ви се е наложило преди CTRL-Labs да са усъвършенствали сво€та гривна.


3 одобрени€
0 неодобрени€
ќще от рубрика "Ќаука"
 ќћ≈Ќ“ј–» ќ“  
“р€бва да сте регистриран потребител, за да коментирате стати€та
"»два ли кра€т на мишката и клавиатурата?"



    

абонамент за бюлетина